Title: AdTrade/2024_Concurs de Granturi : Dezvoltarea Capacităților de Advocacy a Organizațiilor de Suport în Afaceri / Развитие потенциала в области поддержки и Адвокаси Организаций поддержки предпринимательства.Reg. no.: EoI24/02841 Launch date: 20 March 2024, 17:34 (GMT+2:00) Deadline: 23 April 2024, 18:59 (GMT+2:00) Extended deadline: 02 May 2024, 16:30 (GMT+2:00) Procurement method: Expression of Interest Category & Sub-category: Grants;Grants to Beneficiaries Overview:
Overview: După perioada de criză provocată de pandemia globală și contextul regional tensionat din cauza războiului din Ucraina, sectorul întreprinderilor micro, mici și mijlocii (ÎMMM-uri) de pe ambele maluri ale râului Nistru continuă să se confrunte cu provocări semnificative. Acestea includ: o scădere persistentă a cererii pentru produse și servicii, în special în sectoarele cu activitate intensă în comerțul internațional, din cauza reducerii puterii de cumpărare și a incertitudinii economice, accesul limitat la piețele externe, întreruperi în lanțurile de aprovizionare, dependența de sursele de energie, creșterea costurilor energetice și riscuri legate de fiabilitatea aprovizionării. În contextul actual, majoritatea ÎMMM-urilor încă se mai confruntă cu dificultăți în a-și face cunoscute pozițiile și a-și promova interesele în fața factorilor de decizie. Organizațiile de suport în afaceri și asociațiile de afaceri rămân un element crucial pentru facilitarea dialogului între sectorul public și privat, cu scopul de a întreprinde acțiuni colective menite să abordeze problemele ÎMMM-urile și să îmbunătățească mediul de afaceri. Proiectul „Dezvoltarea capacităților de export pe malurile Nistrului”, (AdTrade), implementat de către Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), cu sprijinul financiar al Suediei și al Marii Britanii, continuă să ofere suport esențial pentru asociațiile de afaceri și organizațiile de suport în afaceri (OSA). În acest sens, se lansează o nouă rundă a concursului de granturi cu scopul de a dezvolta capacitățile instituționale ale OSA-urilor pentru a promova interesele sectorului ÎMMM și a contribui la crearea unui mediu de afaceri mai robust pe ambele maluri ale râului Nistru. O componentă esențială a acestei inițiative reprezintă transferul de cunoștințe și competențe între asociațiile de afaceri și OSA-uri de pe ambele maluri ale râului. Prin stabilirea de parteneriate și colaborări între organizațiile/asociațiile de pe ambele maluri, astfel încât să se facă schimb de cunoștințe și expertiză în ceea ce privește sprijinul pentru dezvoltarea competențelor în domeniul advocacy.
I. Scopul și obiectivele Proiectului Scopul acestui apel de proiect este de a continua susținerea mediului de afaceri de pe ambele maluri cu ajutorul asociațiilor de afaceri și organizațiilor de suport, Prin intermediul unui dialog public-privat consolidat și a parteneriatelor între OSA-uri de pe ambele maluri ale Nistrului ne propunem să îmbunătățim mediul de afaceri și să susținem dezvoltarea IMM-uri, în special a celor orientate spre export. Acest apel de proiecte este lansat pentru a identifica până la 4 (patru) inițiative de parteneriat, în valoare de până la 50.000,00 dolari SUA fiecare, elaborate și prezentate de un consorțiu de OSA-uri de pe ambele maluri ale râului Nistru, cu accent pe sporirea eficientei energetice, tehnologice si a productivității muncii și susținerea femeilor antreprenoare. Organizațiile de suport în afaceri (asociații sectoriale de afaceri, uniuni ale producătorilor, patronate, camere de comerț, alte organizații non- guvernamentale și non-profit de suport a afacerilor) de pe ambele maluri ale râului Nistru vor oferi sprijin sectorului privat pentru a face față provocărilor în activitatea antreprenorială și pentru a îmbunătăți mediul de afaceri de pe ambele maluri ale râului Nistru. Prin eforturi comune, organizațiile solicitante vor identifica necesitățile de sprijin pentru sectorul privat, vor consolida dialogul public-privat și vor propune soluții politice fezabile pentru îmbunătățirea climatului de afaceri. Drept rezultat final se dorește sprijinirea întreprinderilor pe malul stâng al râului Nistru, în special a celor orientate către export, depășirea barierelor de acces, inclusiv cele legate de resursele energetice și limitări de infrastructură, pentru a le permite să-și maximizeze potențialul și să se dezvolte în mod sustenabil, creșterea competitivității, inclusiv prin consolidarea capacităților de gestionare a resurselor energetice, îmbunătățirea eficienței și diversificarea surselor de energie, sporirea eficientei tehnologice si a productivității muncii, precum și prin promovarea egalității de gen în mediul de afaceri, consolidarea dialogului public-privat, pentru a identifica și implementa soluții de reglementare care să sprijine dezvoltarea mediului de afaceri și să promoveze accesul pe piețele externe pentru întreprinderile locale. Acest lucru ar include consolidarea capacităților OSA-urilor pentru a îmbunătăți planificarea strategică și cunoștințele tehnice ale acestora în ceea ce privește comerțul extern, Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător cu UE (ZLSAC/DCFTA) și Acordul de parteneriat strategic, comerț și cooperare semnat între Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și Republica Moldova (SPTCA), astfel încât organizațiile de suport a afacerilor să poată oferi argumente solide sectorului public cu privire la îmbunătățirea politicilor și reglementărilor. În cadrul acestei propuneri de proiect se pune un accent deosebit pe domeniul eficientei energetice, tehnologice și a productivității muncii și pe dezvoltarea și consolidarea asociațiilor de femei antreprenoare de pe ambele maluri, pentru a le reprezenta mai eficient nevoile membrelor lor, inclusiv a femeilor cu dizabilități și pentru a promova egalitatea de gen în mediul de afaceri.
II. Perioada și bugetul Proiectului Perioada de implementare a propunerii de proiect este de până la 18 luni, dar nu mai mică de 10 luni. Suma maximă pe care solicitanții o pot cere în cadrul propunerilor de proiect nu va depăși 50.000,00 dolari SUA. Contribuția proprie în cadrul inițiativei pe care urmează să o implementeze reprezintă cel puțin 10% (calculată în baza sumei de grant solicitată). Co-finanțarea din partea aplicanților și partenerilor se acceptă doar sub formă de mijloace bănești.
III. Propuneri de Proiect eligibile Aplicanții dispun de o flexibilitate considerabilă în ceea ce privește identificarea necesităților și priorităților reale ale sectoarelor economiei, și sunt încurajați să vină cu propuneri creative, bine fundamentate. Se recomandă o abordare complexă care să ia în considerare mai multe măsuri. Activitățile posibile de consolidare a capacităților organizaționale de advocacy și prestare de servicii pentru membrii organizațiilor, cu un accent deosebit pe exportatorii de pe ambele maluri ale râului Nistru, ar putea fi cele de mai jos:
Se recomandă ferm abordările și modalitățile participative și sensibile la dimensiunea de gen, responsabilitatea socială corporativă în stabilirea dialogului și desfășurarea activităților de advocacy.
IV. Eligibilitatea Aplicanților Cererile de finanțare vor fi depuse în conformitate cu următoarele principii:
Criterii non-eligibilitate:
V. Buget
Printre cheltuielile eligibile se numără:
Cheltuieli care nu sunt eligibile
VI. Criterii de evaluare a propunerilor de Proiect Abilitarea economică a femeilor. Se va pune accent pe consolidarea și extinderea rețelelor de femei antreprenoare de pe malul stâng prin cooperare și transfer de experiență și bune practici de pe malul drept și din alte părți. Cel puțin 2 asociații ale femeilor antreprenoare de pe malul stâng vor primi sprijin pentru a desfășura activități de abilitare economică, ceea ce le va dezvolta cunoștințele și competențele de afaceri, și le va consolida potențialul de leadership etc. Impactul asupra sectorului. Proiectele de succes vor avea un impact sporit asupra sectoarelor prevăzute ale economiei de pe ambele maluri, ceea ce va soluționa problemele esențiale pentru desfășurarea afacerilor în domeniile respective și va avea un impact pozitiv asupra unui număr semnificativ de ÎMMM-uri. Prin intermediul impactului ar trebui să se demonstreze contribuția în ceea ce privește strategiile naționale, regionale și locale. Aplicanții trebuie să descrie modul de implicare a unor părți interesate diferite în activitățile proiectului. De asemenea, aplicanții ar trebui să încerce să ajungă la întreaga societate, inclusiv la organizațiile locale, administrația locală, autoritățile locale și centrale, cât și la mediul academic. Se vor da prioritate proiectelor din domeniul eficientei energetice, tehnologice si a productivității muncii de pe ambele maluri. Ar trebui să se aplice o abordare privind instaurarea unui climat de încredere, astfel încât activitățile prevăzute în propunerea de proiect să permită afacerilor de pe ambele maluri să coopereze și să beneficieze de interacțiunea de pe ambele maluri, care este sprijinită în domeniile de interes comun. Trebuie să fie asigurată consolidarea încrederii între comunitățile de afaceri de pe ambele maluri prin activități periodice de afaceri pentru afaceri, în cadrul cărora antreprenorii și organizațiile vor beneficia de relații reciproc avantajoase, care reprezintă interesele lor. Rolurile clare ale partenerilor trebuie să fie descrise în propunerea de proiect; Relevanța proiectului propus se referă la modul în care acesta contribuie la îmbunătățirea capacității instituționale în ceea ce privește dialogul public-privat. Măsurile selectate corespund competenței de bază (statutului) a organizației și capacităților personalului implicat. Logica de implementare și modalitatea de dezvoltare va fi evaluată în baza corelației dintre activitățile propuse și rezultatele preconizate, dar și în baza fezabilității planului de acțiuni. Riscurile identificate pentru atingerea obiectivelor grantului sunt relevante, iar măsurile de atenuare întreprinse sunt bine definite. Relevanța bugetului proiectului trebuie să fie bine justificată, cu cheltuieli definite clar. La evaluarea cererii de finanțare se va lua în considerare cofinanțarea și contribuțiile partenerilor. Inovația măsurii propuse ar trebui să explice dacă proiectul va avea efecte de multiplicare sau de răspândire în alte domenii. Aplicanții sunt încurajați ferm să ia în considerare utilizarea abordărilor inovatoare, a soluțiilor digitale și a economiei ecologice, să stabilească platforme și rețele public-private în domeniul economiei circulare și în alte domenii prioritare pentru promovarea tranziției ecologice. Durabilitatea financiară. Aplicanții trebuie să se asigure că măsurile propuse pentru implementare vor continua să funcționeze eficient și după încheierea proiectului, prezentând un plan de durabilitate. De asemenea, în propunere trebuie să se demonstreze, dacă și în ce măsură acest proiect se bazează sau completează alte inițiative implementate de aplicant sau de alte părți în același domeniu, precum și modalitățile de prevenire a suprapunerii activităților. Pentru a asigura durabilitatea, se va colabora cu asociațiile de afaceri și cu prestatorii de servicii de dezvoltare a afacerilor, pentru a le permite să ofere servicii îmbunătățite, cunoștințe, precum și sprijin de advocacy pentru companiile de pe ambele maluri.
VII. Procedura de aplicare Organizațiile interesate vor prezenta un pachet de documente, care va include:
Formularul de aplicare și ghidul aplicantului sunt postate pe site-ul PNUD în Moldova (https://sc.undp.md/viewtenders2/). Aceste documente pot fi obținute și prin transmiterea unei solicitări către Alina Roșca la următoarea adresă de e-mail:alina.rosca@undp.org Dosarul de aplicare la concurs va fi transmis în format electronic prin e-mail la adresele elena.bugan@undp.org și alina.rosca@undp.org înainte de data limită de 23 aprilie 2024, ora 18:59. Subiectul mesajului: EOI/ Advocacy. Cererile de aplicare transmise prin orice alte mijloace vor fi respinse. Dosarele incomplete sau cele prezentate după termenul limită stabilit nu vor fi examinate. Cele transmise prin e-mail nu trebuie să depășească 20 MB. Cererile mai mari de 20 MB vor fi împărțite în mai multe mesaje, iar în subiectul fiecărui mesaj, pe lângă „EOI/ Advocacy”, trebuie să se indice „partea x din y”, așa cum s-a menționat mai sus. Pot fi solicitate clarificări cu privire la aplicare la adresele alina.rosca@undp.org sau elena.bugan@undp.org. Pentru potențialii aplicanți vor fi organizate două sesiuni de informare: 2 aprilie , ora 09.00 (limba română) 2 aprilie , ora 16.00 (limba rusă) Link pentru înregistrare https://forms.gle/eikgAYdkgNw3fwNY7
VIII. Procedura de selecție Selecția se va baza pe principiile de merit, transparență, egalitate și utilizare rațională a fondurilor. Evaluarea propunerilor de proiect cuprinde două etape: Etapa I: Verificarea eligibilității aplicanților și a respectării dosarului de aplicare. Evaluarea relevanței propunerii de proiect depuse, a expertizei disponibile, a parteneriatului dovedit, dar și a relevanței bugetare, cât și a fiabilității privind realizarea. Nu vor fi luate în considerare propunerile de proiect incomplete (inclusiv anexele), precum și propunerile de proiect care nu îndeplinesc criteriile de evaluare. Etapa II Evaluarea propunerilor de proiect și a exactității bugetare în conformitate cu criteriile de evaluare. Această etapă este realizată de către Comisia de evaluare a proiectului. Proiectele care vor obține cel mai mare punctaj total vor fi recomandate pentru aprobarea finală de către Consiliul de proiect AdTrade. Anexa 1 – Formular de aplicare Anexa 2 – Bugetul proiectului
*****Период после пандемии, в сочетании с региональным кризисом, вызванным войной в Украине, значительно повлиял на сектор малых, микро и средних предприятий (ММСП) на обоих берегах реки Днестр. Основными факторами, влияющими на работу компаний, стали сокращение спроса на продукцию и услуги, особенно в секторах с интенсивной деятельностью в международной торговле из-за снижения покупательной способности и экономической неопределенности, ограниченного доступа к внешним рынкам, сбоев в цепочках поставок, зависимости от источников энергии, роста цен на энергоносители и рисков, связанных с надежностью поставок.. В нынешних условиях большинство ММСП по-прежнему сталкиваются с трудностями при доведении своей позиции до сведения лиц, принимающих решения, и продвижении своих интересов. Организации поддержки бизнеса и бизнес-ассоциации остаются важнейшим элементом содействия диалогу между государственным и частным секторами с целью принятия коллективных мер по решению проблем ММСП и улучшению деловой среды. Проект «Развитие экспортного потенциала на берегах Днестра» (AdTrade), внедряемый ПРООН при финансовой поддержке Швеции и Великобритании, продолжает оказывать поддержку бизнес-ассоциациям и Организациям поддержки бизнеса (ОПБ). В этом контексте запускается новый этап конкурса грантов с целью развития институциональных возможностей ОПБ для продвижения интересов сектора ММСП и содействия созданию более устойчивой бизнес-среды по обе стороны реки Днестр. Новый грантового конкурса с целью развития институционального потенциала ОГА для продвижения интересов сектора ММСП и содействия созданию более устойчивой бизнес-среды на обоих берегах. Данная инициатива также опирается на обмен знаниями и навыков путем установления партнерских отношений между бизнес-ассоциациями с обоих берегов в целях развития организации в области адвокаси и продвижении интересов бизнес-сообществ. I. Цели и задачи инициативыЦель данного проекта заключается в продолжении поддержки бизнес-среды с обеих берегов Днестра с помощью бизнес-ассоциаций и ОПБ. Через укрепление общественно-частного диалога и партнерств между ОПБ с обеих берегов мы стремимся улучшить бизнес-среду и поддержать развитие ММСП, особенно тех, которые ориентированы на экспорт. Этот конкурс проводится с целью выявления до 4 (четырех) партнерских инициатив, на каждую из которых может быть выделено до 50 000,00 долларов США, разработанных и представленных консорциумом ОПБ с двух берегов Днестра с особым вниманием на повышение энергетической, технологической и трудовой продуктивности и поддержку женщин предпринимательниц. Организации по поддержке бизнеса (отраслевые бизнес-ассоциации, союзы производителей, ассоциации работодателей, торговые палаты, другие негосударственные и нечастные организации поддержки бизнеса) с противоположных берегов Днестра будут оказывать поддержку частному сектору для решения проблем в связи с их предпринимательской деятельности и улучшения бизнес-среды на обоих берегах. Совместными усилиями организации-заявители определят потребности и окажут поддержку частному сектору, укрепляют диалог между государственным и частным секторами, формулируют политику для улучшения делового климата на обоих берегах Днестра, и.т.д. В конечном итоге, вышеупомянутые меры приведут к поддержке предприятий левого берега, особенно компаний, ориентированных на экспорт, преодоление ограничений в доступе, включая те, которые связаны с энергетическими ресурсами и ограничениями инфраструктуры, чтобы позволить им максимально использовать свой потенциал и развиваться устойчиво, повышение конкурентоспособности, в том числе через укрепление управленческих способностей по энергоресурсам, улучшение энергетической эффективности и диверсификацию источников энергии, повышение технологической эффективности и трудовой продуктивности, а также через поощрение гендерного равенства в деловой среде, укрепление общественно-частного диалога для выявления и внедрения регуляторных решений, которые поддержат развитие деловой среды и продвижение доступа на внешние рынки для местных предприятий. Для этого необходимо укрепить потенциал ОПБ для улучшения их стратегического планирования и технического понимания внешней торговли, Углублённой и всеобъемлющей зоны свободной торговли c Европейским Союзом (УВЗСТ/DCFTA) и Стратегического партнерства, торговли и сотрудничества с Соединенным Королевством Великобритании и Северной Ирландии и Республикой Молдова (SPTCA), так чтобы эти организации смогли представить публичному сектору убедительные аргументы в отношении совершенствования политик и регламентации. В рамках этого проектного предложения особое внимание уделяется области энергетической, технологической и трудовой продуктивности, а также развитию и укреплению ассоциаций предпринимательских женщин с обеих сторон. II. Сроки и бюджет проектовСрок реализации проектного предложения составляет до 18 месяцев, но не менее 10 месяцев. Максимальная сумма, которую могут запросить заявители по представленным проектным предложениям, не должна превышать 50 000 долларов США. Собственный вклад в проект составляет не менее 10% (рассчитывается на основе запрашиваемой суммы гранта). Со-финансирование со стороны заявителей и партнеров принимается только в виде денежных средств. III. Допустимые проектные предложенияЗаявителям предоставляется значительная гибкость в определении фактических потребностей и приоритетов соответствующего сектора экономики, и им рекомендуется выдвигать творческие, аргументированные предложения. Рекомендуется комплексный подход, принимающий во внимание множества мер. Ниже перечислены возможные мероприятия по укреплению организационного потенциала в области адвокаси и предоставления услуг своим членам с уделением особого внимания экспортерам с обоих берегов Днестра:
Настоятельно рекомендуется применять к налаживанию диалога и деятельности по защите интересов (адвокаси) гендерно-ориентированные методы а так же принципы социальной корпоративной отнесенности, подразумевающие широкое участие всех сторон.
IV. Критерии приемлемости заявителейЗаявки должны подаваться в соответствии со следующими принципами:
Критерии неприемлемости
V. Бюджет
Приемлемые расходы включают
Неприемлемые расходы:
VI. Критерии ОЦЕНКИ ПРОЕКТНЫХ ПРЕДЛОЖЕНИЙ- Расширение экономических прав и возможностей женщин. Особое внимание будет уделяться укреплению и расширению сетей женщин-предпринимательниц на левом берегу на основе сотрудничества, передачи опыта и передовой практики с правого берега и из других стран. По меньшей мере 2 ассоциации женщин-предпринимательниц с левого берега получат поддержку в проведении мероприятий по расширению экономических возможностей, развитию их знаний и деловых навыков, укреплению лидерского потенциала и т.д. - Воздействие на сектор. Успешные проекты окажут значительное воздействие на предполагаемые сектора экономики обеих берегов Днестра, решая основные проблемы для ведения бизнеса в соответствующих областях, оказывая положительное влияние на значительное число ММСП. Проект должен внести вклад в национальные, региональные и местные стратегии. Кандидаты должны описать, как они будут привлекать различные заинтересованные стороны к проектной деятельности. Они также должны стремиться охватить более широкое общество, включая низовые организации, местную администрацию, местные и центральные органы власти и научные круги.
VII. Процедура подачи заявокЗаинтересованные организации должны представить пакет документов, включающий в себя:
Форма заявки на финансирование и Руководство для Заявителя размещены на вебсайте ПРООН в Молдове (https://sc.undp.md/viewtenders2/). Эти документы можно запросить, направив запрос Алине Рошка по следующему адресу электронной почты: alina.rosca@undp.org. Заявка отправляется в электронном формате по электронной почте, по адресу elena.bugan@undp.org и alina.rosca@undp.org, до крайнего срока – 23 апреля 2024 года, 18:59. Тема сообщения: EOI/ Advocacy. Заявки, отправленные любым другим способом, отклоняются. Неполные заявки или заявки, поданные после установленного срока, не рассматриваются. Объем заявок, поданных по электронной почте, не должен превышать 20 МБ. Приложения размером более 20 МБ должны быть разделены на несколько сообщений, и в теме каждого сообщения, помимо “EOI/BSO/Advocacy”, как указано выше, необходимо указать "часть x из y". Разъяснения относительно заявки можно запросить у alina.rosca@undp.org или elena.bugan@undp.org. Для потенциальных заявителей будут организованы две информационные сессии: 2 апреля, 09.00 (на румынском языке) 2 апреля, 16.00 (на русском языке) Ссылка для регистрации https://forms.gle/YpszhSo7TTgZxJbw6.
VIII. Процедура отбораОтбор основан на принципах заслуг, прозрачности, равенства и рационального использования средств. Оценка проектных предложений включает в себя два этапа: Этап I: Проверка права на участие заявителей в конкурсе и поданных пакетов заявок на соответствие требованиям. Неполные проектные предложения (включая приложения) не рассматриваются. Этап II Оценка проектных предложений и точности бюджета в соответствии с критериями оценки. Этот этап осуществляется Оценочным комитетом. Проекты, набравшие наибольшее общее количество баллов, рекомендуются Совету проекта AdTrade к окончательному утверждению. Приложение 1 – Форма заявки на финансирование Приложение 2 – Бюджет проекта Contacts:
Supporting documents: BSO Advocacy Anexa 2 - Buget ROBSO Advocacy Annex 1 Application form RU BSO Advocacy Annex 2 Budget RU BSO Advocacy Ghidul aplicantului RO BSO Advocacy Guide for Application RU BSO_Advocacy_Anexa_1-Cererea_de_finantare_RO Clarification Questions & Answers: There are no Clarification Questions submitted and/or answered by UNDP under this competition. The deadline for requesting clarifications has passed.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2010-2024 UNDP Moldova, Copyright and terms of use |